تا کنون ، الکسا به عنوان یک پلتفرم بسیار ضروری ، برای توسعه دهنده های وب و همچنین برای کاربران عادی دنیای اینترنت به شمار می رفت. اما چه شد ؟ خبر ها حاکی از آن است که الکسا قرار است برای همیشه از دسترس خارج شود ، و ترازویی با این کیفیت برای ارزش گذاری سایت ها از دست ما برود؟ آیا جایگزینی برای الکسا وجود دارد؟ در این مقاله به تفصیل باهم به شرح داستان الکسا خواهیم پرداخت. با اوج تک همراه باشید .
تاریحچه الکسا :
بیشتر از ۲۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۶ دو کارآفرین با نام های بروستر کیل و بروس جیلیت ، ایده الکسا را برای اولین بار عملی کردند. همانطور که می دانید ، الکساندر هم معنی نام اسکندر است و نام الکسا هم به احترام کتابخانه ی اسکندریه در مصر بعنوان یک مرجع علمی و آماری نام گذاری شد، به امید این که الکسا بتواند به چنین مرجع علمی در دنیای مدرن تبدیل شود . این پروژه به سرعت پیشرفت کرد و هرروز موفق تر شد . در سال ۱۹۹۹ آمازون با هوشمندی ، الکسا را با قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد . پس از خریداری شدن الکسا توسط آمازون ، این پروژه تغییر مسیر داد و به عنوان یک موتور جستجوی هوشمند به کار خود ادامه داد . – (برای یادگیری برنامه نویسی به زبان لوا ، آموزش lua را هم بخوانید)
الکسا تا سال ۲۰۰۹ بطور غیرمتمرکز سرویس های مختلفی را ارایه می داد ، اما در سال ۲۰۰۹ با تعطیل کردن موتور جستجوی خود و سرویس های نفس گیر و سنگین دیگر ، بطور تخصصی تمام انرژی خود را بر روی رتبه بندی سایت ها ، انالیز ورودی سایت ها و چنین مسایلی گذاشت . تا آنجایی که در حال حاضر امروزه یکی از معیار های بسیار مهم قیمت گذاری سایت ها در دنیای اینترنت ، رنک آن ها و نتایج دیگری است که همگی توسط الکسا تعیین می شوند. جالب است بدانید تنها مرجع مورد اعتمادی که سایت ها و صفحات وب را رتبه بندی می کند الکساست .
از ۲۰۰۹ تا تاریخ نشر این ویدیو یعنی سال ۲۰۲۲ این پلتفرم ترازوی ارزش گذاری سایت ها بوده است ، حتی تصورش هم سخت است که وبمستری الکسا را نشناسد و از آن استفاده نکرده باشد . حتی افرادی که کاربر حرفه ای دنیای وب به حساب نمی روند نیز احتمالا با الکسا اشنایی دارند. اما به تازگی الکسا در وبسایت رسمی خود خبر از تعطیلی کامل و بسته شدن دسترسی ها به این وبسایت می دهد . با توجه به خبری که منتشر شد ، این وبسایت در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ یعنی ۴ روز پس از انتشار این مقاله برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد. 🙂
با رفتن الکسا چه چیزی را از دست خواهیم داد؟
پاسخ به این سوال کمی سخت است ، باید بدانید که الکسا در کنار خدمات عمده ای که تحت اختیار کاربرهایش قرار می داد ، یک سری معایب و مضرات را هم خواسته یا ناخواسته وارد دنیای اینترنت کرد. پرواضح است که می دانیم خدمات الکسا شمامل رنک بندی سایت ها با معیار جهانی – کشوری . پیدا کردن کلمات کلیدی وب سایت ها ،انالیز دقیق سایت خود(site info) و سایت های رقبا . پیدا کردن ترند های دنیای وب ، انالیز رفتار کاربران و خدمات کاربردی دیگر بود .
یکی بخش های دیگر الکسا What’s Hot بود که هر ۵ دقیقه یک بار ترند های دنیا اینترنت را به نمایش می گذاشت. این ابزار به وبمستران کمک می کرد تا بتوانند با استفاده از ترند ها ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنند . یا به اصلاح به ترند سواری (همان موج سواری اما در دنیای وب) بپردازند.
اما مساله ما درحال حاضر معایب وجود الکسا در دنیای وب است . وقتی که معیار ارزش گذاری برای هر چیزی تنها ارقام و امار ها باشند ، زمینه نگاه تنها سودجویانه به آن مساله به خوبی فراهم خواهد شد . در دنیای وب هم ما دقیقا با همین مساله مواجهیم . در دنیای وب توسعه دهنده های بسیار زیادی را می شناسیم که ، مداوم از روش های سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند .
نتیجه کار های آنها بمباران تبلیغاتی در سایت های معروف ، اکنده شدن دنیای وب از تبلیغات زرد و همچنین محتوای زرد ،نگاه صرفا سودمحور به مخاطب تنها بخشی از مضرات وجود الکسا در دنیای اینترنت به شمار می رود. افراد بسیار زیادی هستند که حاضرند برای جابجا شدن رنک وبسایتشان در گوگل دست به کار های غیر اخلاقی فراوانی بزنند. و برعکس این هم صادق است . وبمستر های زیادی هم هستند که برای دریافت پول حاضرند هر تبلیغ آزار دهنده و زردی را به نمایش مخاطب خود قرار دهند.
یکی دیگر از تبعات پایان کار الکسا ، سخت شدن نرخ گذاری روی تبلیغات انلاین در سایت ها خواهند بود . بدون استفاده از الکسا غالبا قمیت گذاری برای تبلیغات انلاین سخت خواهد بود. تا زمانی که وبمستر ها بتوانند با بقیه راه های قمت گذاری بر سر تبلیغات کنار بیایند احتمالا مدتی طول خواهد کشید.
آیا جایگزینی برای الکسا وجود دارد؟
در این زمینه سایت های زیادی هستند که فعالیت می کنند. اما مشخص است که آنها الکسا نمی شوند !(شما بینگ رو با گوگل مقایسه کنید) . بهرحال وظیفه ماست که جایگزین های الکسا ، را در اختیار شما قرار دهیم که در صورت نیاز از آمار های آن استفاده کنید.
این هفت مورد بهترین و معروفترین جایگزین های الکسا می باشند. (با کلیک روی آن ها میتوانید به سایت ها وارد شوید)
در نظر داشته باشید که بیشتر این سایت ها همانند الکسا ای پی ایران را محدود کرده اند و باید برای استفاده از آن ها از وی پی ان استفاده کنید.
اینترنت بدون الکسا:
بیایید دنیای وب را بدون وجود الکسا تصور کنیم(لطفا گریه نکنید XD) . حقیقتا برای وب مستر های باید بسیار دشوار باشد که بتوانند یک سایت را قیمت گذاری کنند . دیگر کسی نیست که به ما بگوید گوگل رنک ۱ دنیاست . دیگر قادر نخواهیم بود بطور حدودی و بدون افزونه های خاص متوجه میانگین مقدار ورودی سایت هایمان باشیم. برای کاربرها نیز مساله مشابهی وجود دارد . بسیاری از کاربران اعتبار سایت را با رنک آن برای خود مشخص می کنند(البته این یک اشتباه بزرگی است). در نهایت برداشت من نسبت به الکسا به گونه یک مواد اعتیاد آور است . ممکن است با پایان کار الکسا تمامی ما تا مدتها از عدم وجودش دچار مشکل شویم . اما به هرحال الکسا یک نیاز ضروری برای تداوم کار وبمستران نیست.
اما در نهایت اینترنت بدون الکسا رفته رفته سعی می کند معیار اندازه گیری و سنجش سایت ها را کیفی کند و کمتر با استفاده از اعداد سایت ها را مورد بررسی قرار دهد .شاید این اتفاق تلنگری برای وب مستران باشد که ،اتکنولوژی روز به روز به انسان نزدیک تر می شود و اینترنت امروز ، اینترنت سال ۲۰۰۰ نیست .دیگر با تگ های چند صدتایی (رگباری) و محتوا و عنوان فیک ، نباید مخاطب را فریب دهیم تا رنک سایتمان دوهزار تا جا بجا شود !
با رفتن الکسا سئو کار ها چه اسیب هایی میبینند؟
در بسیاری از قرار داد هایی که توسط کارفرما ها و سئو کار ها بسته می شود (حداقل در سطحی که هردو طرف اماتور باشند) ، ذکر می شود که سایت از تاریخ قلان تا تاریخ فلان باید به رنک فلان الکسا در ایران دست یابد. واضح است که دیگر ارزش کار سئو کار با رنک مشخص نخواهد شد. و کسانی که به این طریق کار می کنند قاعدتا دستشان از بازار کوتاه خواهد شد.
راه حل چیست ؟
باید بدانیم که حتی اگر الکسا نیز به کار خود ادامه دهد ، معیار قرار دادن رنک الکسا برای ارزیابی یک وبسایت یک اشتباه خطرناک است . دلیل این است که ، هر زمینه ی کاری مخاطب های خاص خود را دارد ، در زمینه های مختلف درامد های مختلفی وجود دارند. یادمان نرود که بازدیدی ارزشمند است که بتواند تولید ارزش واقعی بکند . بطور مثال بتواند منجر به خرید شود. برای مثال سایت اپارات امروز رنک ۱ ایران بود و دیجی کالا رنک ۳ . نمی توانید باور کنید که اپارات با این اختلاف کم در رنک چقدر بازدید بیشتری از دیجی کالا دارد . اما جالب است بدانید دیجی کالا درامد چند صد براری دارد. این دقیقا همان نقطه عطفی است که ما درباره آن صحبت می کنیم .
بهتر است در بستن قرار داد های سئوی خود روش هوشمندانه تری را در نظر بگیریم که هم کارفرما و هم متخصص سئو بتوانند بهتر نتیجه بگیرند.
می توانید روی کلمات خاص و رتبه صفحه مورد نظر برای آن کلمه در گوگل قرارداد ببندید. (روی کوئری ببندید)
.درصورت تقبل کارفرما حتی می توانید نسبت به فروش مزد دریافت کنید (کلیک های منجر به خرید)
راه های دیگری نیز قطعا وجود دارند که می توانید آن ها را در بخش کامنت برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .
درکل با پیوستن الکسا به خاطره ها ، چشم ها بیش از پیش روی گوگل خواهد بود ! رتبه های کلمات در صفحات گوگل بیش از پیش پر اهمیت خواهند بود و مسیر سئو با رنک بندی های این چنینی خداحافظی خواهد کرد و ارزش محتوا احتمالا بالاتر خواهد بود. بهرحال امیدواریم با پایان الکسا مضرات آن نیز همراه با آن از دنیای اینترنت رخت ببندید و کمتر شاهد محتواهای زرد و بی سود(که برای رنک الکسا نوشته می شوند). ، باشیم .
ارادتمندم.